sen

maj 2, 2022 | Zdrowa dieta

Zdrowe nawyki zapewniające spokojny sen

Choć zawsze mówimy o tym, jak ważne dla zdrowia jest spanie od siedmiu do ośmiu godzin na dobę, w rzeczywistości liczy się jakość snu i ilość czasu, jaką organizm spędza w poszczególnych fazach snu — lekkiej, głębokiej i REM. Spośród tych faz najważniejsza jest druga, ponieważ sen głęboki jest fazą, w której funkcje organizmu i fale mózgowe ulegają spowolnieniu, następuje regeneracja komórek i synteza białek.

 

Konsekwencje złego snu.

Jedną z głównych konsekwencji złego snu jest stałe uczucie zmęczenia, które może prowadzić nawet do trudności z mówieniem i znacznego skrócenia czasu reakcji. Brak zdrowego snu może również prowadzić do zwiększonego stresu, niepokoju, obniżonego nastroju i trudności z koncentracją. Brak zdrowego odpoczynku może także osłabiać kreatywność, powodować oznaki przedwczesnego starzenia się lub wpływać na stan kości, które stają się słabsze i bardziej kruche. Brak snu nie tylko wpływa na ogólny stan zdrowia, ale może także bezpośrednio oddziaływać na układ odpornościowy, poważnie go osłabiając.

 

Zdrowe nawyki zapewniające spokojny sen.

Aby zapewnić sobie spokojny sen, należy przestrzegać kilku zdrowych nawyków, które nam w tym pomogą. Pierwszym z nich jest przestrzeganie regularnego rozkładu godzin kładzenia się spać i budzenia się rano. Ponadto należy starać się unikać nagłych zmian czasu między dniami powszednimi a weekendami. Innym zdrowym nawykiem, który pomaga lepiej spać, jest umiarkowane uprawianie sportu. Najlepiej jednak unikać uprawiania sportu po godzinie 19:00, zwłaszcza jeśli jest to sport o dużej intensywności, ponieważ nasz organizm zacznie wytwarzać adrenalinę i inne hormony, które sprawią, że poczujemy się aktywni i będziemy mieli problemy z zaśnięciem. Ponadto jednym z najskuteczniejszych nawyków dbania o higienę snu jest pilnowanie drzemek. Jak wszystko inne, drzemki są dobre w odpowiednich proporcjach. Najlepiej jest unikać drzemek trwających dłużej niż pół godziny lub mających miejsce pod koniec popołudnia. Ważne jest również stosowanie zdrowej i zróżnicowanej diety, w której ogranicza się spożycie kofeiny, tłuszczów i alkoholu. Są to trzy bardzo silne substancje pobudzające organizm, które mogą powodować problemy z zasypianiem. Innym zdrowym przyzwyczajeniem zapewniającym spokojny sen jest unikanie jedzenia i picia tuż przed snem. Jeśli przed snem zbytnio się najemy, nasz organizm zrozumie, że musimy być aktywni. Z tego powodu zaleca się spożywanie lekkich posiłków na kolację, najlepiej przed godziną 21:00.

Polecane Artykuły

Polecane