orzechy włoskie

mar 29, 2022 | Zdrowa dieta

Orzechy włoskie warto jeść każdego dnia. Oto dlaczego

Poprawiają one stan zdrowia i zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych chorób. Oto, w jaki sposób pomagają one organizmowi.

Źródło kwasów tłuszczowych

Naukowcy uważają, że orzechy włoskie są korzystne dla organizmu ze względu na wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, należących do grupy tłuszczów wielonienasyconych, które obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia.

Bogactwo antyoksydantów

W orzechach włoskich znajdują się polifenole, flawony i terpeny — substancje o działaniu przeciwutleniającym i chroniące błony komórkowe przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Dlatego dodając ten produkt do swojej diety, można zmniejszyć ryzyko rozwoju różnych chorób układu nerwowego, serca i naczyń krwionośnych.

Zdrowe jelita

Naukowcy przeprowadzili badanie, w którym 194 uczestników jadło 43 gramy orzechów włoskich dziennie przez osiem tygodni. Następnie od uczestników pobrano próbki kału. Okazało się, że dieta eksperymentalna zwiększyła liczbę korzystnych bakterii w mikroflorze, a tym samym poprawiła stan zdrowia jelit. Badanie wygląda obiecująco, a autorzy uważają, że potrzebne są kolejne projekty w tym kierunku.

Zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka

Jak już wspomnieliśmy, orzechy włoskie wspomagają pracę jelit. Stwierdzono, że dzięki utrzymaniu prawidłowej mikroflory można zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na raka. Pośrednio potwierdza to eksperyment przeprowadzony na myszach — ich mikroflora uległa poprawie, a ryzyko zachorowania na raka jelita grubego znacznie się zmniejszyło.

W innym badaniu stwierdzono, że orzechy zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi u kobiet od dwóch do trzech razy.

Naukowcy uważają, że białka zawarte w żywności mogą zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na czerniaka i inne nowotwory.

Pomoc w kontrolowaniu wagi ciała

Okazuje się, że codzienne spożywanie orzechów włoskich może zmniejszyć głód i apetyt. Dzieje się tak z powodu aktywacji pewnych części mózgu, które kontrolują chęć jedzenia. Dzięki temu można łatwiej schudnąć.

Naukowcy odkryli również, że orzechy włoskie nie prowadzą do przybierania na wadze, mimo ich wysokiej kaloryczności.

Zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2

Wynika to z poprzedniej właściwości orzechów włoskich. Pomagają one kontrolować masę ciała, a utrata wagi zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II, która jest wysoka u osób otyłych.

Ponadto u osób, u których już zdiagnozowano cukrzycę, spożywanie 15 g orzechów włoskich dziennie przez 3 miesiące pomogło obniżyć poziom glukozy we krwi. Oznacza to, że produkt ten może być włączony do diety pacjentów z tą chorobą.

Wspomaganie funkcjonowania mózgu

Związki polifenolowe zawarte w orzechach włoskich zmniejszają procesy oksydacyjne w komórkach mózgowych i usuwają toksyczne związki białkowe. Poprawia to przekazywanie impulsów między neuronami i wspomaga ich regenerację. W związku z tym orzechy włoskie mogą być stosowane w zapobieganiu zmianom starczym mózgu, demencji, zaburzeniom funkcji poznawczych.

Poprawa zdrowia reprodukcyjnego mężczyzn

Naukowcy odkryli, że jeśli dodasz do swojej diety 75 g pestek orzecha włoskiego dziennie, jakość spermy wzrośnie. Plemniki stają się bardziej żywotne, ruchliwe i mają prawidłową budowę morfologiczną. Oznacza to, że mają one większe szanse na zapłodnienie komórki jajowej.

Ile należy jeść orzechów włoskich i komu mogą zaszkodzić?

Dietetycy zalecają włączenie do diety do 30 g dowolnych orzechów dziennie. To samo dotyczy orzechów włoskich. Ich dzienna dawka wynosi około siedmiu sztuk.

Spożywanie ich w nadmiarze może prowadzić do biegunki, zwłaszcza u osób z zespołem jelita drażliwego, ze względu na dużą zawartość oleju i błonnika.

Osoby uczulone na orzechy również powinny unikać spożywania tego typu produktów. Organizm może zareagować na nie w różny sposób — od swędzenia ust i pokrzywki po wstrząs anafilaktyczny.

Zjełczałe orzechy włoskie nie są dla Ciebie dobre. Aby zachować ich świeżość na dłużej, przechowuj je w szczelnych pojemnikach w ciemnym, chłodnym i suchym miejscu, nawet w lodówce.

Polecane Artykuły

Polecane

Zdrowe nawyki zapewniające spokojny sen

Choć zawsze mówimy o tym, jak ważne dla zdrowia jest spanie od siedmiu do ośmiu godzin na dobę, w rzeczywistości liczy się jakość snu i ilość czasu, jaką organizm spędza w poszczególnych fazach snu — lekkiej, głębokiej i REM. Spośród tych faz najważniejsza jest druga,...

czytaj dalej