wzmocnienie

gru 8, 2021 | Zdrowa dieta

Jak wzmocnić naczynia krwionośne?

Twoje żyły i tętnice potrzebują regularnych ćwiczeń tak samo jak mięśnie.

Jak działają naczynia krwionośne i dlaczego należy je wzmacniać?

Głównym zadaniem naczyń krwionośnych jest dostarczanie krwi do narządów i tkanek organizmu. Jest to podobne do działania rur wodociągowych.

Aby w domu przez cały czas była woda, rury muszą być czyste w środku i swobodnie przepuszczać wymaganą ilość płynu. Nie pękają nawet po zwiększeniu ciśnienia do maksimum. Zdrowie żył, tętnic, naczyń włosowatych, żył i tętniczek ma podobne wymagania.

Oto dwa powody, dla których warto zwracać uwagę na stan swoich naczyń krwionośnych.

Zapobiec ich zatkaniu

Ściany naczyń krwionośnych są od wewnątrz wyścielone specjalnymi komórkami zwanymi śródbłonkiem. Działa ona jak przepuszczalna bariera, umożliwiając pewnym substancjom, takim jak woda i rozpuszczone w niej pierwiastki, przechodzenie z krwiobiegu do otaczających tkanek i z powrotem. Jednocześnie filtr ten zapobiega przedostawaniu się większych cząsteczek, takich jak toksyny.

Zdrowy śródbłonek jest nie tylko nienaruszony, ale ma także gładką i elastyczną powierzchnię. Jeśli jednak z jakiegoś powodu tkanka zostanie uszkodzona, w miejscu urazu natychmiast powstają skrzepy krwi. Tworzy się drobny skrzep, którego zadaniem jest przykrycie uszkodzenia i umożliwienie regeneracji naczynia.

Z jednej strony, skrzep jest konieczny. Z drugiej strony, staje się przeszkodą w przepływie krwi. Przeszkodę stanowią również złogi cholesterolu (tzw. blaszki miażdżycowe) na ścianach naczyń krwionośnych.

Można to porównać do rdzy w rurach wodociągowych. Niedrożności nie tylko utrudniają przepływ krwi, ale także powodują ścieńczenie ścian naczyń krwionośnych. Prowadzi to do innych mikrourazów, stanów zapalnych, a w konsekwencji do powstawania nowych zakrzepów krwi i zaburzeń krążenia.

Zachować ich elastyczność

Zdrowe naczynia krwionośne rozszerzają się lub zwężają w zależności od tego, jak dużo krwi jest przez nie pompowane.

Na przykład, gdy biegamy, pracujemy fizycznie, uprawiamy seks, ciało (zwłaszcza mięśnie i mózg) potrzebuje więcej tlenu i składników odżywczych. Dlatego serce zaczyna pracować ciężej. Zdrowe naczynia krwionośne rozszerzają się i sprawnie przepuszczają zwiększoną objętość krwi do narządów i tkanek.

Jeśli naczynia krwionośne nie zdążą się rozszerzyć, serce musi włożyć dodatkowy wysiłek, aby przepchnąć przez nie krew.

Stanowi to dodatkowe obciążenie dla serca i powoduje mikropęknięcia w naczyniach, które nie mają czasu się rozszerzyć. Prowadzi to do powstawania zakrzepów krwi.

Co powoduje osłabienie naczyń krwionośnych?

Różne czynniki mogą uszkadzać śródbłonek i zmniejszać elastyczność naczyń krwionośnych. Oto najczęstsze z nich:

Niska aktywność fizyczna.
Nadmierna masa ciała.
Wysokie ciśnienie krwi.
Wysoki poziom cukru we krwi.
Wysokie stężenie „złego” cholesterolu (LDL, lipoproteiny o małej gęstości) we krwi.
Palenie tytoniu.
Praca lub styl życia wymagający dużo siedzenia, lub stania.

Jak wzmocnić naczynia krwionośne?

Ogólnie rzecz biorąc, aby naczynia krwionośne pozostały mocne, czyste i elastyczne przez długi czas, wystarczy dbać o własne ciało — regularnie poddawać się badaniom u lekarza ogólnego i prowadzić zdrowy tryb życia.

1. Zadbaj o to, by Twoja dieta zawierała dużo owoców i warzyw. Są one szczególnie bogate w witaminy C, K i E, które są niezbędne do utrzymania wytrzymałości i elastyczności ścian naczyń krwionośnych. Korzystaj z owoców o jaskrawych kolorach: zawierają one między innymi dużo przeciwutleniaczy.

2. Ruszaj się więcej. Ćwiczenia cardio są szczególnie korzystne dla układu sercowo-naczyniowego. Należą do nich spacery, jogging, pływanie, jazda na rowerze i rolkach.

3. Jeśli musisz dużo siedzieć lub stać, co 30 minut spróbuj zrobić krótki spacer i niewielką rozgrzewkę. Na przykład kilka skłonów w różnych kierunkach i kilka prostych ćwiczeń rozciągających.

4. Woda sprawia, że krew jest cieńsza i może swobodniej przepływać przez naczynia krwionośne. Zmniejsza to obciążenie ścian naczyń krwionośnych. Eksperci zalecają, by kobiety wypijały około 2,7 litra wody dziennie, a mężczyźni około 3,7 litra, aby chronić organizm przed odwodnieniem.

5. Kontroluj ciśnienie krwi. Niskie ciśnienie krwi może powodować problemy z krążeniem, natomiast wysokie ciśnienie krwi może prowadzić do rozciągania i mikropęknięć ścian naczyń krwionośnych. Jeśli zauważysz, że Twoje ciśnienie krwi często spada lub rośnie, porozmawiaj o tym z lekarzem rodzinnym.

Polecane Artykuły

Polecane

Zdrowe nawyki zapewniające spokojny sen

Choć zawsze mówimy o tym, jak ważne dla zdrowia jest spanie od siedmiu do ośmiu godzin na dobę, w rzeczywistości liczy się jakość snu i ilość czasu, jaką organizm spędza w poszczególnych fazach snu — lekkiej, głębokiej i REM. Spośród tych faz najważniejsza jest druga,...

czytaj dalej